وب‌سایت بهتر است یا شبکه‌های اجتماعی؟

وب‌سایت بهتر است یا شبکه‌های اجتماعی؟

بازار شبکه‌های اجتماعی که گرم شد، آرام‌آرام پای کسب‌وکارهای دنیای واقعی را هم به فضای مجازی باز کرد. دیگر هرکس فروشگاه کوچکی داشت، یک صفحة اینستاگرام هم بازکرده بود و کار فروش حضوری و مجازی را هم‌زمان پیش می‌برد.
وقتی با شیوع کرونا، کسب‌وکارها به‌ناچار تعطیل شدند، دوستان ما هم تصمیم گرفتند از این قافله عقب نمانند و زودتر فروش مجازی را شروع کنند. اما از همان روزهای اول یک سؤال ذهنشان را مشغول کرده بود: سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟ سراغ کدام یک برویم؟

این سؤال به‌قدری در بین دوستان و مشتریان ما پرتکرار و چالش‌برانگیز بود که تصمیم گرفتیم در یک مقالة مفصل به آن پاسخ بدهیم. اگر شما هم قصد دارید مزیت‌های وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی را بدانید و در مورد فعالیت در آن‌ها یک تصمیم اصولی بگیرید، تا پایان با این یادداشت میرکاوب همراه باشید.

سایت یا شبکة اجتماعی؟ مسئله این است!

ما هرگز به این سؤال که «سایت بهتر است یا شبکه‌های اجتماعی؟» یک پاسخ فوری نداده‌ایم. همیشه ابتدا نقاط قوت و ضعف هرکدام را گفته‌ایم و در نهایت هنگام جمع‌بندی، سراغ پاسخ نهایی رفته‌ایم. اینجا هم قصد داریم همین کار را بکنیم.

مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی

مزایا
1) رایگان بودن: بزرگ‌ترین مزیت شبکه‌های اجتماعی این است که شما برای فعالیت در آن‌ها و راه‌اندازی کسب‌وکار خود، نیاز به‌صرف هیچ هزینه‌ای نخواهید داشت.
2) امکان تعامل اثربخش با مخاطبان: دیگر مزیت عمدة شبکه‌های اجتماعی این است که شما می‌توانید از طریق آن‌ها، به شیوه‌های گوناگونی با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. تعامل بالای شبکه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به اعتمادسازی آسان‌تر و در نتیجه فروش بیشتر شود.

مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی

 

3) تبلیغات: به دلیل وجود تعداد بالای کاربران در شبکه‌های اجتماعی، امکان تبلیغات مؤثر و پربازده در بستر آن‌ها نیز فراهم است.
4) بی‌نیازی از دانش فنی: برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، هیچ نیازی به دانش فنی نخواهید داشت. همه چیز طوری طراحی شده تا ساده و در دسترس باشد. مرد، زن، پیر، جوان، کودک و بزرگسال همه می‌توانند به‌آسانی هرچه‌تمام‌تر از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

 

ساخت حساب و شروع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، هیچ نیازی به دانش فنی ندارد.

معایب

1) دشواری اعتمادسازی: هرچند شبکه‌های اجتماعی راه را برای ایجاد کسب‌وکارهای مجازی آسان کرده‌اند، اما هنوز هم اعتماد کردن به فروشندگان فعال در آن برای بسیاری از افراد سخت است.

2) مشکل در دسته‌بندی محصولات: با وجود همة پیشرفت‌ها، هنوز هم عدم وجود امکان دسته‌بندی محصولات یکی از بزرگ‌ترین معایب شبکه‌های اجتماعی است. موضوعی که در نهایت منجر به بی‌نظمی و سردرگمی مخاطبان خواهد شد.

3) عدم امکان اتصال به درگاه پرداخت: چیزی که خرید اینترنتی را آسان و شیرین کرده، امکان پرداخت آنلاین وجه است. موردی که در شبکه‌های اجتماعی ممکن نیست و فروشندگان به‌ناچار، سراغ روش‌های جایگزین از جمله کارت به کارت می‌روند.

4) فیلترینگ: ماجرای تلگرام را که یادتان نرفته؟ این اتفاق ممکن است برای هر شبکة اجتماعی دیگری نیز به وجود بیاید.

5) احتمال کوچ کاربران: عمر بسیاری از شبکه‌های اجتماعی طولانی نیست و پس از چند سال، کاربران آن‌ها به پلتفرم‌های جایگزین کوچ خواهند کرد. این اتفاق، معنایی جز ازدست‌دادن مشتری و کاهش فروش نخواهد داشت.

مزایا و معایب وب‌سایت

مزایا

1) اعتبار: وجود یک وب‌سایت، می‌تواند به کسب‌وکار شما اعتبار ببخشد. به‌علاوه، شما با اخذ نمادهای مختلف می‌توانید این اعتبار را بیشتر کرده و آسان‌تر اعتماد مخاطبانتان را جلب کنید.

2) امکان جستجو: شاید بی‌راه نباید اگر بگوییم کاربردی‌ترین امکان وب‌سایت‌ها، نوار جستجو است. از این طریق کاربران می‌توانند به‌آسانی و تنها با یک کلیک، به محصول موردنظر خود دسترسی پیدا کنند.

3) دسته‌بندی محصولات: برخلاف شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها به شما امکان دسته‌بندی محصولات را می‌دهند. درست مثل یک فروشگاه واقعی، همه چیز می‌تواند در قفسة مخصوص خودش قرار داشته باشد.

4) اتصال به درگاه پرداخت: وب‌سایت‌ها به‌آسانی به درگاه‌های پرداخت مستقیم و غیرمستقیم متصل می‌شوند و خرید محصول را به فرایندی مطمئن، شیرین و ساده برای مخاطبان بدل می‌کنند.

 

اتصال وب‌سایت‌ها به درگاه پرداخت، خرید اینترنتی را به فرایندی مطمئن و آسان تبدیل می‌کند.

5) نمایش در نتایج موتورهای جستجو: هنگامی که افراد دنبال یک محصول یا آموزش خاص می‌گردند، به‌ندرت سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند و به‌جای آن، از موتورهای جستجو (مثل گوگل) استفاده می‌کنند. وب‌سایت، به شما امکان ایندکس شدن در موتورهای جستجو و نمایش مطالبتان به کاربران را می‌دهد.

6) مدیریت آسان: مدیریت سفارشات، مطالب، قیمت‌ها و کالاها در وب‌سایت کار دشواری نخواهد بود و همه چیز به کمک افزونه‌ها خیلی سریع پیش خواهد رفت.

معایب

1) هزینه‌بر بودن: برای داشتن یک وب‌سایت، نیاز به‌صرف هزینه‌هایی برای تأمین زیرساخت خواهید داشت. به‌علاوه، برخی موارد جانبی و پشتیبانی نیز گاه مستلزم هزینه است. البته این هزینه در ابتدای کار، عدد ناچیزی خواهد بود.

2) زمان‌بر بودن: راه‌اندازی یک وب‌سایت در مقایسه با ساخت اکانت در شبکه‌های اجتماعی، کاری زمان‌بر است و به حوصله نیاز دارد.

3) نیاز به دانش فنی: برای راه‌اندازی و مدیریت یک وب‌سایت، بی‌نیاز از دانش فنی نخواهید بود. اما نگران نباشید! هر آموزشی که نیاز داشته باشید در گوگل پیدا می‌شود.

جمع‌بندی: سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟ به کدام یک نیاز دارم؟

حالا که نقاط ضعف و قوت سایت و شبکه‌های اجتماعی را می‌دانید، می‌خواهیم برگردیم و به سؤال ابتدای این یادداشت پاسخ دهیم: «سایت بهتر است یا شبکه‌های اجتماعی؟ در کدام یک فعالیت کنم؟»
هرچند پاسخ این سؤال، به میزان زیادی به استراتژی کسب‌وکار شما وابسته است اما پیشنهاد ما این است که از هیچ‌کدام غافل نشوید. شما می‌توانید برای به‌دست‌آوردن بهترین نتیجه، از هر دوی این ابزارها در کنار هم استفاده کنید.
همچنین یک ایدة خوب این است که تمرکز اصلی خود را روی وب‌سایت قرار دهید و در کنار آن، از بقیة شبکه‌های اجتماعی هم برای توسعة کسب‌وکار خود استفاده کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5. تعداد نظر:

اولین نفری باشید نظر میدهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

دانلود pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میخواهید بدانید، در مورد ما چه میگویند؟

بیانیه چشم‌انداز شرکت میرکاوب: معتمد ترین شرکت ارائه دهنده خدمات مبتنی بر وب در ایران و خاورمیانه، با کیفیت مثال‌زدنی و تجربه‌ای لذت‌بخش تا سال 1405

خدمات میرکاوب

ارتباط باما

مازندران، آمل، خیابان امام خمینی، آفتاب58
اپلیکیشن پرتال مشتریان
تمامی حقوق این سایت برای شرکت میرکا روناک کاسپین محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.