چرا برای هر مشتری قصه‌ای وجود دارد؟

چرا برای هر مشتری قصه‌ای وجود دارد؟

ما انسان‌ها از همان ابتدا برای برقراری ارتباط با یکدیگر به داستان‌گویی روی آورده‌ایم و این روش یک راه ارتباطی بسیار مؤثر محسوب می‌شود. با این حال برقراری ارتباط با دیگران تنها جایی نیست که این روش به کمک ما می‌آید. در واقع داستان‌سرایی در کسب و کار اگر به شکل صحیح و اصولی انجام شود یک روش بسیار تأثیرگذار در جذب مشتری بوده و می‌تواند کسب و کار را در زمینه‌های بسیاری از قبیل افزایش وفاداری مشتریان، بازاریابی حرفه‌ای، افزایش سود و… ارتقاء بخشد. در ادامه این مطلب به بررسی اهمیت داستان ‌سرایی در کسب و کار می‌پردازیم و مثال ‌هایی در این زمینه مطرح می‌کنیم، پس همراه ما بمانید:

اهمیت داستان سرایی در کسب و کار

بعضی از دلایل اصلی اهمیت بالای داستان سرایی در کسب کار شامل موارد زیر هستند:

  • رشد کسب و کار

با داستان‌سرایی درباره محصولات و یا خدماتی که کسب و کار شما فراهم می‌کند بهتر می‌توانید مشتریان و سرمایه‌گذاران را جذب کرده و به دنبال کردن کسب و کار خود تشویق نمایید. ایده و محصول شما اغلب برای حل کردن یک مشکل تولید شده است پس می‌توانید درباره اینکه آن مشکل چطور روی خود شما تأثیر گذاشته و باعث خلق این محصول شده داستان‌سرایی کنید. می‌توانید با استفاده از مثال‌ها و شرایطی که بینندگان با آن ارتباط برقرار می‌کنند و آن را تجربه کرده‌اند داستان خود را تأثیرگذارتر کنید و به آن‌ها نشان دهید که محصولات یا خدمات برند شما چطور به بهتر شدن زندگی‌شان کمک می‌کند.

این روش داستان‌سرایی در کسب و کار باعث می‌شود جمعیت هدف با شما احساس نزدیکی و ارتباط کرده و به برندتان چهره می‌بخشد و از این طریق باعث افزایش اعتماد مشتریان به برند خواهد شد. به ویژه زمانی که داستان بازگو شده برای مشتریان قابل لمس باشد. چنین روشی در برندیگ باعث به یاد ماندنی شدن کسب و کارتان خواهد شد.

به عنوان مثال استیو جابز زمان معرفی اولین آیفون در سال 2007 از روش داستان‌سرایی استفاده کرد.

رشد کسب و کار

 

  • افزایش توان رقابت

در حال حاضر مصرف‌کنندگان روزانه در معرض حجم بالایی از اطلاعات جدید قرار می‌گیرند، به همین خاطر هم فراموش شدن برند شما در این میان ساده‌تر از گذشته است. ممکن است یک برند محصول بهتری نسبت به سایر رقبای خود ارائه دهد اما به خاطر نداشتن یک روش برندیگ قوی به چشم مشتریان نیاید. اینجاست که داستان‌سرایی به کمک‌تان می‌آید. داستان سرایی در کسب و کار اگر به شکل درست انجام شود به ارزش کالاها یا خدمات ارائه شده می‌افزاید و باعث جذب مشتریان جدید خواهد شد.

داستان‌ها بسیار سرگرم‌کننده هستند و به همین خاطر با استفاده از این تکنیک بهتر می‌توانید توجه مشتریان را جلب کنید. به همین خاطر سخنرانان اغلب سخنرانی خود را با یک داستان شروع می‌کنند. داستان‌ سرایی در برندینگ همچنین به برقراری ارتباط با برند هم کمک شایانی می‌کند.

  • بازاریابی و تبلیغات

داستان سرایی یک روش بسیار مؤثر در مارکتینگ و تبلیغات محسوب می‌شود. تبلیغات باید فراتر از حقه‌های کوتاه‌بینانه باشد. شما می‌توانید با داستان‌ سرایی در تبلیغات توجه مشتریان را جلب کنید، احساسات آن‌ها را برانگیزید و با آنان ارتباط برقرار کنید. با این روش به برند چهره انسانی بخشیده می‌شود و از همین رو هم اعتماد کردن به آن برای مشتریان ساده‌تر خواهد شد.

داستان سرایی در تبلیغات

 

می‌توانید برای مشتریان تعریف کنید در مسیرتان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده‌اید و موانعی که برای رشد کسب و کار خود با آن مواجه شده‌اید چه بوده‌اند. با این کار مشتریان به برند و خود شما بیش از پیش اهمیت خواهند داد و با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

  • کمک به تصمیم‌گیری

مردم برای تصمیم‌گیری به داستان‌ها مراجعه می‌کنند. به عنوان مثال خود شما موقع خرید یک محصول بیشتر به دنبال ارزیابی‌ها و نظرات می‌گردید. ارزیابی‌هایی که درمورد یک محصول ارائه می‌شود یک نوع داستان به شمار می‌آید چون فقط به بازگوی یک سری حقایق و نکات درباره محصول نمی‌پردازد و آن را تحلیل می‌کند. تمامی کسب وکارها باید موقع داستان سرایی به این سوال پاسخ دهند که «چرا مردم باید به برندشان اهمیت بدهند؟».

  • افزایش سود و بخشیدن یک چهره انسانی به برند

موفق‌ترین شرکت‌ها یک داستان عمیق و فکرشده پشت کسب و کار خود دارند که به کارشان یک معنی عمیق‌تر و مهم‌تر می‎‌بخشد. به عنوان مثال گوگل یا اپل که فقط یک بیزینس نیستند و در واقع برندهایی هستند که توسط افرادی خلق شده که می‌خواهند دنیا را به جای بهتری تبدیل کنند. اگر کسب و کار شما داستانی داشته باشد که مشتریان بتوانند آن را باور کنند و بپذیرند موفق‌تر خواهید بود. مردم می‌خواهند کسب و کارهایی را دنبال کنند که به آن‌ها احساس همدردی و درک شدن می‌بخشد. این شرکت‌ها همواره در لیست پرسودترین کسب و کارها قرار گرفته‌اند.

هم‌اکنون به خاطر وجود شبکه‌های اجتماعی مردم می‌توانند مستقیماً با برندها در ارتباط باشند. آن‌ها می‌توانند از شما سوال بپرسند، تجربیات و احساسات خود را به اشتراک بگذارند و با برندتان ارتباط برقرار کنند. یک داستان خوب بگویید که وجه انسانی شرکتتان را نمایان کند. یک برند بی‌چهره و نام و نشان باقی نمانید. بگذارید مشتریان با شما ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را به اعتماد به خود و خرید محصولات تشویق کنید.

نتیجه

این روزها پیدا کردن برند موفقی که یک داستان قوی پشت خود ندارد بسیار سخت است. داستان‌ها به برند شما معنی، چهره و هدف می‌بخشند. بیشتر مردم نسبت به داستان‌ها بازخورد خیلی بهتری نسبت به حقایق ، اطلاعات و داده‌های عادی دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5. تعداد نظر:

اولین نفری باشید نظر میدهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

دانلود pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میخواهید بدانید، در مورد ما چه میگویند؟

بیانیه چشم‌انداز شرکت میرکاوب: معتمد ترین شرکت ارائه دهنده خدمات مبتنی بر وب در ایران و خاورمیانه، با کیفیت مثال‌زدنی و تجربه‌ای لذت‌بخش تا سال 1405

خدمات میرکاوب

ارتباط باما

مازندران، آمل، خیابان امام خمینی، آفتاب58
اپلیکیشن پرتال مشتریان
تمامی حقوق این سایت برای شرکت میرکا روناک کاسپین محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.