راه اندازی کسب و کار اینترنتی

چگونه در سال ۱۴۰۱ کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟

با توجه به پیشرفت فناوری و جایگزین شدن کسب و کار اینترنتی به جای کسب و کار سنتی، ایده‌های فروش، ارائه خدمات، درآمدزایی، مشتری مداری، سوددهی، عرضه کالا و محصولات و هر آنچه که مرتبط با بازار است، رنگ و روی دیگری به خود گرفته است. می‌توان این چنین بیان کرد که به لطف محبوبیت جهانی اینترنت و به دنبال آن ایجاد شبکه‌های مجازی، بازار کسب و کار بیش از گذشته رونق گرفته است.

حالا اینکه چطور شده که بستر اینترنت به عنوان یک فضای گرم و ایمن برای تمامی شهروندان شناخته شده، دلایل متفاوتی دارد. در واقع دلایلی مانند عدم محدودیت در استفاده از اینترنت، دسترسی آسان به راه اندازی کسب و کار آنلاین، جذب تعداد بالای مشتریان در کسری از ثانیه، دسترسی آسان به خرید و فروش، دسترسی آسان برای ارتباط متقابل میان خریدار و فروشنده، امکان مقایسه قیمت‌ها، امکان مقایسه خدمات، گشت و گذار در میان فروشگاه‌های اینترنت در مدت زمان کوتاه، دسترسی فوری به نتیجه مطلوب و مواردی از این قبیل باعث شده که کسب و کار اینترنتی، بخش اعظمی از زندگی روزانه اغلب افراد را به خود اختصاص دهد. رشد این موضوع در دنیای امروز به حدی است که حتی اگر مشتری قصد خرید کالا هم نداشته باشد، جذب انواع تبلیغات آنلاین می‌شود.

در این محتوا می‌خوانیم:

تعریف کسب و کار اینترنتی چیست؟

 

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه کنیم؟

 

آیا برای شروع کسب و کار اینترنتی به اندازه کافی آماده هستید؟

 

شروع یک کسب و کار کوچک- از کجا و چطور شروع کنیم؟

 

مراحل بازاریابی و فروش بالا در کسب و کار آنلاین چیست؟

 

مزایای کسب و کار آنلاین و راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی چیست؟

 

دلایل شکست یک کسب و کار اینترنتی چیست؟

 

بدون شک تمامی سوالات بالا از جمله رایج‌ترین پرسش‌هایی است که به ذهن تمامی افرادی که تمایل به بهره‌وری از فضای دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار اینترنتی هستند، می‌رسد. چه بسا تعداد این پرسش‌ها خیلی بیشتر از آن است که ما در این محتوا عنوان کردیم. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با لایه‌های مختلف راه اندازی فروشگاه اینترنتی آشنا کنیم.

تعریف کسب و کار اینترنتی چیست؟

در یک تعریف ساده می‌توان کسب و کار اینترنتی را این چنین بیان کرد که تمامی فعالیت‌های شما در فضای مجازی برای کسب سود و درآمد را کسب و کار اینترنتی یا کسب و کار آنلاین می‌گویند. قطعا سطح و نوع این فعالیت‌ها با یکدیگر متفاوت است.

اگر شما یک صفحه اینستاگرام باز کردید و کالاهای خود را در آن برای کسب درآمد به فروش گذاشته‌اید، به تنهایی یک نوع از کسب و کار اینترنتی را شروع کرده‌اید که بازدهی آن فقط در حد همان اینستاگرام خواهد بود. اگر تصمیم به طراحی یک سایت ویژه برای فروشگاه خود دارید، یک پله بالاتر آمده‌اید و به فروش بیشتر و سطح درآمد بالاتر نزدیک‌تر شده‌اید. در نتیجه اگرچه تمامی فعالیت‌های درآمدزا به سود دهی منجر می‌شود، اما اینکه تا چه حد در بستر فضای مجازی دیده شوید و مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنید، موضوعی است که مستلزم صرف زمان، هزینه و انرژی بیشتری است.

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه کنیم؟

پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم، باید در ابتدا با انواع مدل‌های کسب و کار آنلاین در فضای مجازی آشنا شوید. بهتر است در اینباره برای درک بهتر کمی با زبان خودمانی صحبت کنیم. برخی از صاحبان کسب و کار تمایل به فروش کالا و محصولات خود در فضای اینترنتی دارند و برخی دیگر ارائه دهنده خدمات درمانی، آموزشی و فرهنگی هستند. در نتیجه می‌توان انواع مدل‌های کسب و کار در فضای مجازی را به دو مدل، فروش کالا و عرضه خدمات تقسیم بندی کرد که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

فروش کالا و محصولات

فروش کالا و محصولات از جمله پرطرفدارترین و داغ‌ترین مدل کسب و کار اینترنتی است که نه تنها فروشندگان برای کسب سود بیشتر به آن علاقمندند، بلکه خریداران نیز از بازدید فروشگاه‌های آنلاین بسیار استقبال می‌کنند. دیجی کالا مثال خوبی برای به نمایش گذاشتن موفقیت یک فروشگاه اینترنتی است. در واقع دلیل موفقیت دیجی کالا را نمی‌توان تنها در یک مورد خلاصه کرد. بلکه تمامی پارامترهای کلیدی که نشانه موفقیت یک کسب و کار داخلی است را با خود به همراه دارد. از نوع طراحی سایت گرفته تا تنالیته‌های رنگی، معرفی محصولات همراه با جزئیات، تصاویر و کلیپ‌های محصولات خریداری شده از سوی مشتریان، اشتراک گذاری نظرات مشتریان از خرید محصول، راه‌های دسترسی آسان به خرید، امکان مرجوعی و یا برگشت محصول و به دنبال آن عودت وجه مالی، مشتری مداری و جذب مخاطب تماما از ویژگی‌های این سایت پر فروش و پر بازدید است.

 

فروش محصولات و عرضه خدمات

عرضه خدمات

فروش و یا عرضه خدمات از دیگر انواع مدل‌های کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شود. اگر شما مدیر یک شرکت، موسسه و یا سازمانی هستید که تمایل به دیده شدن خدمات خود در فضای پر کاربرد مجازی دارید، به راحتی می‌توانید از مزایای این فضا استفاده کنید. شاید از خود بپرسید چطور یا چگونه می‌توان راه اندازی کسب و کار اینترنتی را شروع کرد؟ شما می‌توانید به راحتی با طراحی یک سایت جذاب و کاربردی به معرفی خدمات خود بپردازید. قاعدتا شروع کار با باز کردن یک پیج اینستاگرامی، تصمیم کارآمدی نخواهد بود. پیشنهاد می‌شود قدم بزرگ بردارید و به فکر طراحی یک سایت مفید و کاربردی برای مشتریان خود باشید.

 

آیا برای شروع کسب و کار اینترنتی به اندازه کافی آماده هستید؟

میزان آمادگی خود را بسنجید. کسب و کار اینترنتی یک تصویر مدرن‌تر از کسب و کار سنتی است اما شرایط مختص به خود را شامل می‌شود. کسب دانش و مهارت در حوزه دیجیتال مارکتینگ، این امکان را به شما می‌دهد تا به یکباره بتوانید در میان سیل عظیمی از هواداران و مشتریان خود بدرخشید و مطرح شوید. آنچه که تمامی فروشگاه‌های اینترنتی به آن نیاز دارند، صرف زمان، به کار بردن استراتژی‌های مارکتینگ و برخورداری از هوش دیجیتالی است.

بازاریابی و فروش بالا در کسب و کار آنلاین

 

راهنمای شروع یک کسب و کار کوچک – برای آنکه بدانیم از کجا و چطور شروع کنیم؟

۱. برنامه ریزی کسب و کار

هیچ کاری بدون داشتن برنامه ریزی صحیح به نتیجه نمی‌رسد. شروع هر کسب و کاری در ابتدا نیازمند اشتیاق، انگیزه و هدف دارد. پیش از آنکه قدم به آشفته بازار دنیای تجارت الکترونیک بگذارید، از خود بپرسید که چرا به فکر راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی افتادید؟ چه نوع استراتژی‌هایی برای رشد کسب و کارتان دارید؟ چه نوع مهارت‌هایی برای توسعه بیشتر آن باید به کار ببرید؟ به کجا می‌خواهید بروید و آینده کاری خود را چگونه پیش بینی می‌کنید؟ پاسخ به این پرسش‌ها تا حد بسیار زیادی مسیر را برایتان روشن‌تر می‌کند.

۲. زمان کافی برای بودن در فضای مجازی

برای دیده شدن هر چه بیشتر در فضای مارکتینگ، صرف زمان کافی از جمله پارامترهای اولیه محسوب می‌شود. این بدین معناست که اگر به تازگی از فضای کسب و کار سنتی خود فاصله گرفته‌اید و قصد استارت زدن کسب و و کارتان را در فضای مجازی دارید، باید به همان میزانی که در مغازه خود انرژی صرف می‌کنید، به همان اندازه هم در توسعه کسب و کار اینترنتی خود زمان بگذارید.

اگر زمان کافی ندارید و یا دانش مرتبط با راه اندازی وب سایت، بازاریابی دیجیتال، جذب مشتری در فضای آنلاین و به طور کلی توسعه کسب و کار اینترنتی را ندارید، می‌توانید به راحتی طراحی وب سایت و مدیریت آن را به دست کارشناسانی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ دستی دارند، بسپارید. سپردن طراحی و مدیریت صفر تا صد وب سایت به دست کارشناسان حوزه دیجیتال مارکتینگ یک مزیت برجسته دارد. این مزیت برجسته فقط در توسعه و پیشرفت یکباره کسب و کارتان خلاصه می‌شود. در واقع اگر می‌خواهید یک شبه راه صد ساله را بروید، کار را به دست کاردان بسپارید.

۳. استراتژی‌های مارکتینگ

استراتژی‌های مارکتینگ شامل تولید انواع محتواهای تصویری، ویدیویی، متنی، استفاده از تبلیغات بازاریابی در حوزه دیجیتال مارکتینگ، معرفی کالا، محصولات و خدمات به صورت جداگانه، استفاده از استراتژی‌های تشویقی برای جذب مخاطبان بیشتر، بررسی و سنجش میزان موفقیت وب سایت در حوزه فروش و ارائه خدمات است. در واقع به کار بردن استراتژی‌های مارکتینگ نیازمند دانش روز در حوزه فناوری است. اگر از آن دسته افرادی هستید که سررشته‌ای با دنیای اینترنت و فناوری ندارید یا زمان کافی را برای توسعه مارکتینگ خود در فضای مجازی ندارید، حتما از مشاوره با کارشناسان این حوزه استفاده کنید تا راهنمایی‌های لازم را دراختیارتان قرار دهند.

کسب دانش و مهارت در حوزه دیجیتال مارکتینگ

۴. برخورداری از هوش دیجیتالی

هوش دیجیتالی از دیگر پارامترهای اصلی برای توسعه کسب و کار اینترنتی است. هوش دیجیتالی به معنای چگونگی برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و خریداران است که جذب وب سایت و خدمات شما شده‌اند. شما باید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. این ارتباط از طریق دریافت انتقادات و پیشنهادات از سوی مشتریان انجام می‌شود. در هر زمان دسترسی به پشتیبانی سایت را در اختیار مشتریان خود قرار دهید. به پرسش‌های مشتریان درباره نحوه خرید محصول، جزئیات محصول و مواردی از این قبیل پاسخگو باشید. فراموش نکنید که پاسخگویی به موقع شما باعث جلب اعتماد مشتری به خدمات شما می‌شود.

 

مراحل بازاریابی و فروش بالا در کسب و کار آنلاین چیست؟

مرحله اول- حوزه کاری خود را مشخص کنید

مشخص کردن حوزه کاری در کسب و کار اینترنتی شامل شناخت توانایی‌ها، تعیین فروش کالا، خدمات و همچنین ارزیابی‌های اولیه می‌شود. اگر قصد فروش محصول در یک دسته بندی خاص را دارید، سایت‌های مشابه را بررسی کنید. قطعا یک کالای بخصوص، مشتریان و مخاطبان خاص خود را دارد. مشتریان خود را از میان حجم بسیاری از مردم بشناسید و توجه آنها را به سمت خدمات خود جلب کنید. تمرکز خود را روی برآورده کردن احتیاج کاربران قرار دهید. در این خصوص کالا و خدماتی که کاربردی هستند با استقبال بیشتری روبرو می شوند.

مرحله دوم- خلاقانه بیندیشید

دنیای امروز، نیازمند خلاقیت شماست. هرچه خلاق‌تر باشید، شکوفایی ایده‌ها و توانایی‌هایتان در راه اندازی کسب و کار اینترنتی بیشتر خواهد بود. شاید ایده پردازی در اول کار برایتان چندان آسان نباشد اما ساده‌ترین راه این است که خود را جای مشتریان خود بگذارید. خود را در نقش یک مشتری ببینید که می‌خواهد از کالا و خدمات شما استفاده کند. چه امکانات خریدی را در سایت برای مشتریان خود فراهم می‌کنید؟ ترجیح می‌دهید نحوه خرید کالا از وب سایت شما چگونه باشد؟ تمایل به خواندن چه نوع توضیحاتی از محصول و یا خدمات مورد نظر دارید؟ به عنوان یک مشتری چطور رضایتمندی شما برآورده خواهد شد؟ در صورت نارضایتی از کالا و خدمات موجود، تمایل به مواجه چه نوع برخوردی از سوی فروشنده دارید؟ حالا مجدد به نقش خود که فروشنده است، برگردید. مجدد فعالیت خود را ارزیابی کنید و به مسیر کاری‌تان جهت بدهید.

مرحله سوم- بررسی و ارزیابی رقبا

در هر حوزه کاری که هستید، رقبای خود را بشناسید. وب سایت‌های مشابه با فروشگاه اینترنتی خود را بررسی کنید. نگاه کنید که از چه شیوه کاری و یا الگوی رفتاری استفاده می‌کنند. لازم نیست دقیقا مانند آنها رفتار کنید. تنها کافیست که آگاهانه در مسیر کسب و کار خود قدم بردارید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد رشد و توسعه کاری خود باشید.

مرحله چهارم- اهمیت طراحی سایت

بیشتر از نیمی از موفقیت یک کسب و کار اینترنتی به اهمیت موضوع طراحی سایت بر می‌گردد. وب سایت کاری شما باید کاملا با نوع موضوع آن سازگاری داشته باشد. مرتبط بودن قالب وب سایت با حوزه کاری را در اولویت طراحی خود قرار دهید. تنالیته‌های رنگی مناسب، برخورداری از انواع محتواهای متنی، محتواهای ویدیویی و تصویری به همراه سایر امکانات وب سایت دقیقا همان چیزی است که موفقیت شما با آن تضمین می‌شود.

اولین نکته‌ای که باید برای طراحی سایت به یاد داشته باشید آن است که به سراغ هاست ارزان قیمت نروید. مورد بعدی آنکه پشتیبانی سایت از دیگر موارد اصلی برای بالا بردن سطح کیفیت وب سایت شما می‌باشد. وردپرس این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید سایت خود را راه اندازی کنید اما توصیه ما به شما این است که اگر سررشته‌ای از طراحی وب سایت ندارید، طراحی و مدیریت سایت خود را به دست کارشناسان این حوزه بسپارید.

مزیت‌های داشتن فروشگاه اینترنتی کدامند؟

مزیت اول) تثبیت پایگاه مشتریان

ایجاد پایگاه مشتریان در سایت این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید یک آمار سرانگشتی از مشتریان خود برای ارسال کالا و خدمات داشته باشید. مهم نیست که چه تعداد مشتری دارید و یا نوع حوزه کاریتان چیست. مهم این است که ما به عنوان صاحبان کسب و کار یک شرکت خدماتی یا یک شرکت بازرگانی، یک دندانپزشک و یا حتی مدیر یک بوتیک لباس بتوانیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنیم. شما به عنوان مدیر سایت به راحتی قادر خواهید بود با استفاده از پایگاه مشتریان، اطلاعات تازه‌ای را درباره کالا و یا خدمات جدید به مشتریانتان بدهید. از آنجایی که ما در دوره ای زندگی می‌کنیم که جذب مشتری نه تنها اهمیت بسیار زیادی دارد، بلکه هزینه‌های بالایی را هم شامل می‌شود. پس چه بهتر که از این طریق بتوانیم مشتریان‌مان را حفظ کنیم.
اطلاعات مورد نیاز مشتریان در پایگاه مشتریان عبارتند از؛
اطلاعاتی از قبیل نام، شماره تلفن، آدرس ایمیل مشتری
فهرست خریدهای مشتری
علاقمندی‌های مشتری
فهرست افرادی که از طریق مشتری به فروشگاه شما معرفی می‌شوند
ارتباطات کارمندان سایت با مشتری

مزیت دوم) بالا بردن فروش و توسعه کسب و کار

از دیگر مزیت‌های راه اندازی کسب و کار آنلاین، افزایش فروش و توسعه آن است. شما به سادگی و در کسری از ثانیه می‌توانید برند خود را در بستر اینترنت مطرح کنید. دنیای امروز با دنیای دیروز تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده است. صاحبان مشاغل آنلاین نیازی به اداره کردن حضوری یک فروشگاه، موسسه و یا شرکت را نداشته و چه بسا در قیاس با گذشته از فروش بالا و بازده کاری بیشتری برخوردار هستند.

مزیت سوم) دسترسی مشتریان به استفاده از خرید کالا و خدمات در تمامی طول شبانه روزی

فرقی نمی‌کند یک روز برفی زمستانی باشد یا یک روز گرم آفتابی، دیگر نیازی نیست سر ساعت مشخصی کرکره مغازه، بوتیک یا فروشگاه خود را بالا ببرید و شروع به کار کنید. تنها کافیست به یک کامپیوتر و اتصال به اینترنت دسترسی داشته باشید. این مزیت برای مشتریان و فروشندگان یک امتیاز دو طرفه است. چرا که مشتریان نیز تمایلی به خسته کردن خودشان در کوچه و خیابان ندارند تا بخواهند کالای مورد نظرشان را خریداری کنند. امتیازی که برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی وجود دارد این است که حتی مشتریان قادر به خرید کردن از سایت شما در هر ساعتی از شبانه روز خواهند بود. چه بسا برخی از مشتریان در ساعت‌های پایانی تمایل به سفارش کالاهای مورد نظرشان اعم از خرید محصول، رزرو کردن بلیط هواپیما، رزرو کردن هتل، استفاده از محصولات فرهنگی، سفارش خرید کتاب و مواردی از این قبیل را دارند.

مزیت چهارم) عدم محدودیت به یک منطقه و یا حتی یک جغرافیای خاص

دسترسی آسان به کالا و خدمات حتی در سطح بین‌الملل از دیگر مزایای راه اندازی کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شود. به عبارتی هیچ گونه محدودیت فروشی برای کسب و کار وجود نداشته و تمامی افراد به راحتی می‌توانند از خدمات فروشگاه‌های اینترنتی نهایت استفاده را ببرند. همانطور که گفته شد فرقی نمی‌کند چه نوع کسب و کاری داشته باشید. به مراتب دیده شده حتی گل فروشی‌هایی که برای ارسال باکس‌های گل در مناطق مختلف ایران، نه تنها توجه مشتریان داخل کشور را به خدمات خود جلب کرده‌اند، بلکه به جذب مشتریان ایرانیان خارج نشین نیز تمرکز کرده و درآمدهای ارزی دارند. این تنها مثال کوچکی از بازده کاری بالا از طریق طراحی وب سایت و راه اندازی کسب و کار آنلاین است.

دسترسی آسان مشتریان به استفاده از خرید کالا و خدمات در تمامی طول شبانه روزی

مزیت پنجم) امکان تبلیغات با استفاده از ساده‌ترین راهکارهای بازاریابی

استفاده از تبلیغات موثر از دیگر مزیت هایی است که فناوری دیجیتال و شبکه های مجازی در اختیار صاحبان مشاغل قرار داده است. در حال حاضر راهکارهای بازاریابی جور دیگری معنا شده است. این راهکارها در معرفی محصول، محتواهای کاربردی پیرامون خدمات قابل عرضه، محتواهای ویدیویی و تصویری عنوان می‌شود. علاوه بر آن شما می‌توانید علاوه بر وب سایت، از امکانات مطرح‌ترین شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام و غیره نیز کمال استفاده را ببرید. همانطور که گفته شد داشتن یک وب سایت با کیفیت، سرعت پیشرفت کاری شما را در قیاس با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بسیار بالاتر برده و زودتر به نتیجه خواهید رسید.

مزیت ششم) مدیریت چندین کسب و کار به طور همزمان

از دیگر مزیت‌های شاخص و قابل توجه که راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی برایتان فراهم می‌کند، توانایی مدیریت چندین کسب و کار به طور همزمان است. کسب و کار فیزیکی زمان زیادی را از شما می‌گیرد، در حالیکه برای مدیریت چند کسب و کار به طور همزمان تنها کافیست که به سایت‌های فروش خود دسترسی داشته باشید.

مزیت هفتم) ساعت کاری منعطف

داشتن ساعت کاری منعطف برای کسانی که تمایلی به چارچوب‌های کاری محیط بیرون از خانه ندارند، بسیار مناسب است. شما به عنوان صاحب کسب و کار می‌توانید در هر لحظه از شبانه روز پاسخگوی مشتریانتان باشید و محتواهای جدید را در وب سایت خود بارگذاری کنید.

بالا بردن فروش و توسعه کسب و کار

 

دلایل شکست یک کسب و کار اینترنتی

اغلب افرادی که قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارند، کمتر به دلایل شکست یک کسب و کار فکر می‌کنند. در صورتی که اگر به عوامل شکست یک فعالیت بازاریابی آگاه باشید، کمتر دچار ضرر و زیان‌های احتمالی ناشی از آن دچار می‌شوید. از جمله عوامل شکست کسب و کارهای آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. عدم داشتن اطلاعات کافی در حوزه دیجیتال مارکتینگ
۲. عدم وجود مدیریت و کنترل قوی روی محتویات وبسایت
۳. قراردادهای اعتباری ضعیف
۴. نداشتن سرمایه کافی و یا اعمال سرمایه گذاری‌های بیش از اندازه

جمع بندی

در این محتوا سعی کردیم هر آنچه که برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی لازم و ضروری است را برایتان عنوان کنیم. متوجه شدیم که اصول کسب و کار اینترنتی چیست و چه مزایایی به دنبال دارد. علاوه بر آن دریافتیم که چگونه می‌توانیم یک کسب و کار موفقیت آمیزی در فضای مجازی به وجود آوریم. از تاثیر طراحی وبسایت و نقش آن در موفقیت کسب و کار گفتیم. همچنین دلایل شکست یک کسب و کار را هم نیز عنوان کردیم.

اگر قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی با کیفیتی را دارید، پیشنهاد ما در قدم اول آن است که اطلاعات خود را در این حوزه بالا ببرید. تقریبا می‌توان گفت نود درصد کسب و کارهای سنتی نیز حتی توانایی‌های خود را در فضای کسب و کار دیجیتال محک زده‌اند. اگر می‌خواهید از این غافله پرشتاب، عقب نمانید همین حالا فرصت را غنیمت شمرید و با مطرح شدن کسب و کارتان در فضای دیجیتال مارکتینگ به رشد و توسعه درآمد خود بیفزایید.

چقدر این پست مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5. تعداد نظر:

اولین نفری باشید نظر میدهید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

دانلود pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ چگونه میتوانیم به شما کمک کنیم.